söndag 12 oktober 2014

Cityweekend


I helgen hade vi vår mamma/dotter weekend. En helg som var till för bara oss två, att gå på stan, shoppa och bara mysa. Ja, och så att bo på hotell förstås 
Man gör det för sällan helt enkelt. Bor på hotell i sin egen stad.


Elise har sedan hon började skolan för drygt två månader sedan gått från att ha varit totalt ointresserad av kläder och av vad hon haft på sig till att bli helt rabiat när det kommer till vilka plagg som ska eller inte ska kläs på. Varje morgon är en kamp, så min plan var att låta henne själv nu få vara med och shoppa plagg hon själv gillar och som hon sedan utan fight snällt kommer att klä på sig.

Och vet ni... jag tror vi lyckades.

Vi började hos supergulliga Johanna som har butiken By Engberg uppe på Östermalm (precis runt hörnet där jag bott en gång i tiden). Har ni inte varit där kan jag verkligen rekommendera en tur dit. Bättre service får man leta efter och sortimentet är verkligen både av bra kvalitet och jättefint. By Engberg finns också som nätbutik (Här) om man inte har vägarna förbi. 
Vi blev så himla varmt mottagna och Elise plockade själv ihop både klänning, kjol, tights och mössa. En hel del leo blev det, och så mycket grått och svart. Och jo, även mamman tyckte att det var bra val. Tricket är ju liksom att gå till just sådana här ställen där man vet att man själv gillar utbudet så att man inte kommer hem med just det där som man inte VILL att sexåringen ska gå omkring i.

Vi var nöjda båda två.


Färden gick vidare ner till Zara och även där fick vi ihop en kasse som föll oss båda i smaken. Mycket grått även här, jag antar att den "rosa" perioden är förbi... om hon nu någonsin hade någon.

Efter Zara blev det NK och där tog vi en rejäl fikapaus med juicedrink med parasoll, chokladkaka och så lite bubblor till moi. Jo, lite får man ju unna sig.


Ja, och gamla kära NK bjöd ju som vanligt på många upplevelser. Vissa tyckte att det var mest spännande att kika ner på folk från våningarna högre upp och vissa tyckte att det fanns alldeles för mycket att skriva upp på "vill ha listan" och tänkte att det är ändå tur att jag inte går så ofta så här "på stan". Det skulle bli fasligt dyrt. Men visst, det slank ner en del i mina påsar också.


Och när vi slutligen kom till hotellet hade vi fått ihop en ansenlig mängd kassar och i princip en ny garderob till det nyfödda modelejonet som genast svidade om till en fasligt festlig leopardblåsa.

Vi stannade över natten på Clarion Sign. Jag har ju efter att ha anordnat två bloggdagar en fin relation med just Clarion, och även om vi då varit på Clarion Stockholm, och inte Clarion Sign kändes det som en bra idé att boka det hotellet. Speciellt med tanke på poolen på taket och att vi ju skulle ha en mamma/dotter helg och ett mysigt bad inte skulle vara helt fel.
Men njae... kanske gjorde jag inte min research ordentligt, för tji fick jag. Badet var inte öppet för barn efter klockan 12 på dagen, så när vi möra i kroppen efter dagens shopping hade tänkt oss en stund i SPAt fick vi snällt vända om och gå ner på rummet igen. Visst, vi badade i morse och det uppskattades enormt av Elise, men jag hade nog hellre bränt av det igår när Stockholm badade i eftermiddagssol och hösten var som allra vackrast. Nu fick vi istället en ruggig och grå söndagsmorgon uppe över hustaken, kanske inte lika charmigt, men visst, det funkade ändå, det gjorde det.

Men rummet var tyvärr ingen hit. Det var ett ytte, pytte litet rum. Inte alls i klass med de jag bott i på Clarion Stockholm och det låg mot en mörk innergård som gjorde att jag fick en smått klaustrofobisk känsla. Inget badkar, stort minus för det, för det hade ju varit perfekt att stoppa ner dottern i igår när just inte poolen var ett alternativ. Men vi sov gott och somnade otroligt snabbt båda två och efter en ganska lång tid uppe på SPAt imorse begav vi oss hem med kassarna fulla och med hjärtat fullt av kärlek efter en helg där vi två fått rå om varandra på riktigt.



10 kommentarer:

Välkommen Hem! sa...

Vilken myshelg med en massa shoppi-shoppi!
Trist att det inte blev som ni tänkt er på Sign. Har bott där själv många gånger och det är det hotellet jag föredrar mest när jag är i Sthlm.
Kram o njut av kvällen hemma!
Judita

Titti08 sa...

Låter som en härlig helg.
Ja unga damer kan vara bestämda!
Kram Titti

Jämtlandshanna sa...

Det låter som en underbar helg! :)
Kram

Lena sa...

Mysigt! Alla nöjda alla glada.

Kram Lena

Ekenäsliv sa...

Så mysigt!
Men trist att hotellet inte var till belåtenhet.. Varför får inte barn var där efter 12..? Kankse nån viss tid på kvällen men 12 på dagen??
Kul att ni fick lite kassar med er hem iaf:)
Kram Anna

Maj sa...

Så härligt ni verkar ha haft det! Bara rå om sådär......hon är verkligen söt din dotter och det måste ha varit härligt för henne att få vara ensam med dig. Kram

Adela sa...

Mysig helg och vilken SÖT dotter!!
Ja det är ju så med en del hotell att barn inte får vara inom vissa klockslag. Kan tyckas märkligt faktiskt, men kanon att få en hotellhelg i alla fall;))

Kram
Adela

Unknown sa...

Åh så söt hon är din lilla tjej! Mysig helg! Vi hade en likadan i London:) krqm Pernilla

Anna Stenberg sa...

Härligt att umgås och shoppa! Fortsatt trevlig helg! Kram Anna

amanda sa...

Underbara bilder!!

Önskar dig en fin dag!

Kika gärna in hos mig! Jag säljer egendesignade armband till bra priser i mitt uf-företag!