onsdag 25 april 2012

Krukor och sånt


Jag gillar ju vackra ting. För mig känns det viktigt att ha det fint runt omkring mig. Jag VILL kunna gå runt och njuta av vad jag ser när jag går här hemma och drar. Det ska vara lugnt och vilsamt för ögat och asymmetri eller annan oreda påverkar mig rent av negativt. 
Därmed inte sagt att jag ständigt har städat och fint hemma... oh no! 
I den bästa av världar, 
Ja. 
Men med tre barn som river i precis allt.
 Nej!

Blomkrukor är ett svårt kapitel. De måste ju passa in i resten av inredningen. Vita enkla krukor funkar ju alltid och till allt. Men i ärlighetens namn. De är ju lite trista. Mina absoluta favoriter kommer från Sturehof Krukmakeri. Tyvärr kostar dem en bra slant så det är ju inget man bara köper till alla blommor i ett nafs. Jag har några stycken. Vissa är limmade och vissa är hela. Det händer ju som sagt att något barn får för sig att det skulle vara en väldigt bra idé att kika närmare på någon kruka. 
Det brukar i regel inte vara en bra idé.

Hur tänker ni kring krukor?

Idag har jag jobbat hemma på förmiddagen och nu under eftermiddagen ska jag bara umgås med de små marodörerna. Mysigt!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Har nästan uteslutande waldemarsudde krukor och det är ju samma sak där. Dyra! Kram Sahra

Pernilla sa...

Bara vita krukor här! En del cult design men mycket enkla billiga varianter och en del loppisfynd!

House number 11 sa...

Ja, jag har bara vita krukor! Gamla, som nya, limmade och kantstötta. Jag skulle gärna ha de från Sturehof krukmakeri! Så vackra!
Kram Jenny

a piece of happiness sa...

Som du vet har jag också krukor från Sturehof. Men jag blandar. Många går i en grön ton. Krukor som jag helt enkelt tycker är fina.

Helenas enkla vardag sa...

Jag har bara vita krukor! En del matta med fat (som blir förstörda direkt) en del blanka. Har kommit till en fas där jag vill ha nya vita krukor men inte hittat några jag vill ha!
Kram Helena

Casa of Mia sa...

Vacker! Jag har lite blandat, mest vita men även gamla lerkrukor och antika krukor, kram

Mamma C sa...

Här är det bara glaskrukor rakt i genom. Det enda som finns i våra fönster är orkideér och dom gillar sådana krukor. Så här hemma är det blomman som väljer :)
Kram Mamma C

Tina sa...

Jag rev ner en av mina favoritkrukor igår, måste skaffa mig en ny. Det får bli en i dansk design, tror jag.

kram

Limestone by the Sea - Victoria sa...

Den krukan är verkligen fin! Jag har lite blandat hemma, i köket matta lila lerkrukor som är så fina och i vardagsrummet bara en stor svart kruka med en ståtlig orkid och resten är nog vita.. kram

Thiel sa...

Krukor är svårt! Just nu är jag helt inne på björk-krukorna (som man ju ser överallt plötsligt!). Hoppas att vi ses snart! kramar, Lisa

Unknown sa...

Enkelt löst; inga krukor alls :)

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Ser mig omkring, och tro det eller ej - Alla mina krukor är också vita! :))
Undra varför egentligen?
Dina krukor är så vackra såååå. Skulle gärna ha några i mitt sommarfönster.

Stor kram till dig!

Hajan sa...

Jag har bara Orkideer,de är ju så
lättskötta.Men vita krukor har jag,
vill inte ha för mycket färger
tager bort lite från blomman då,tycker jag

Lina på rumochrabalder sa...

Vackra bilder! Sturehof älskar jag också. Har sett att de finns i gult, gissa vem som vill ha..! Men jag har inte en endaste liten en än så länge. Gillar gamla lerkrukor också. Inte fullt så dyra!

Titta in hos Thess sa...

Jag älskar verkloigen dessa krukor =)
Men tyvärr har jag inga...än!!
Tycker att dom är i dyraste laget.
Hoppas att du haft en skön och mysig dag.

Kram Thess

heléne sa...

Hmm, tittar mig omkring och inser att jag knappt har några krukor. I alla fall inte framme. men de jag har är vita och från IKEA. Favviskrukorna faktiskt. Köpte en hel hög där ett tag, i olika storlekar och med någon rand åt ena eller andra hållet.

Jag är en sån som tycker krukor är ett nödvändigt ont. typ :-)

heléne sa...

Hmm, tittar mig omkring och inser att jag knappt har några krukor. I alla fall inte framme. men de jag har är vita och från IKEA. Favviskrukorna faktiskt. Köpte en hel hög där ett tag, i olika storlekar och med någon rand åt ena eller andra hållet.

Jag är en sån som tycker krukor är ett nödvändigt ont. typ :-)

dianasdrommar sa...

Just nu bara vita krukor men är sugen på att byta.Gillar också vackra ting kram Diana

Vuxenmamman sa...

Jag har inte så många krukor i huset eftersom jag har en allergisk son. Så det blir nästan aldrig något problem.

smile sa...

Jag vill inte tänka på alla varianter man haft under åren... Vita, patinerade beige, patinerade grå, svarta...

Just nu (är förrådet fullt av gamla krukor) och i huset varierar det. Sonen har svarta i sitt rum, i några rum är just nu favoriten Djärv från Ikea och i övriga rum är det vitt.

Men sista ordet är väl inte sagt om krukorna här, eftersom jag är ganska ombytlig när det gäller just krukor. Andra förändrar med kuddar, jag förändrar med krukor. :-)

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Ja du..krukor är ett kapitel för sig verkligen. Här är dom vita allihop eller i zink.

Kram Anette

Elina sa...

Hejsan
Vad härligt ni verkar ha haft det i Paris. Blir riktigt avis faktiskt :)
Här hemma blir det en hel del terrakotta krukor. Sen har jag köpt flera zinkkrukor, även vitmålade. Funkar utmärkt när man har både barn och katter.
Stor kram